صفحه اصلی / اجتماعی / معضل مجتمع های بدون پارکینگ شهر قهدریجان

معضل مجتمع های بدون پارکینگ شهر قهدریجان

شهر بدون پارکینگ شهری بدون رفاه

 

نفس شهربند آمده است، ترافیک به خیابان‌های فرعی هم رسیده، مردم می‌گویند: بخش عمده از این ترافیک مربوط به پارک خودروهای مالکان مجتمع‌های بدون پارکینگی است که دوسوی خیابان، جور آن را می‌کشد.

برای دیدن مجتمع‌های بدون پارکینگ و این تخلف بزرگ و شهر فروشی، چشم مسلح نیاز نیست، کافی سری به خیابان‌های امام خمینی ، شریعتی ، مطهری و غیره بزنید.

مردم می‌گویند: چگونه مردم عادی در صورت کسری حتی یک واحد پارکینگ با کلی قانون و اماواگر مواجه می‌شوند اما ازمابهتران، این‌گونه آشکارا، شهر را به تاراج می‌برند.

طبق قانون شهرداری‌ها، کلیه مالکان اعم از حقیقی یا حقوقی که اقدام به احداث ساختمان می‌کنند، طبق ضوابط طرح تفصیلی و مقررات مربوطه، ملزم به تأمین پارکینگ به حد نیاز هستند و طرح پارکینگ شامل ورود و خروج اتومبیل، محل عبور و توقف آن‌هاست که باید به همراه نقشه‌های ساختمانی ارائه شود.

از قرار معلوم این مجتمع ها ساختمان‌های مانند قبل از دوره کنونی شورای اسلامی، احداث‌شده، برخی می‌گویند خود شهرداری هم در آن سهم دارد.

میدان امام حسین و عدم پارکینگ و همچنین عدم پارک در خیابان

 

ساخت واحدهای تجاری بدون پارکینگ در قهدریجان

آمارهای غیررسمی و تأیید نشده، حکایت از ساخت چند واحد تجاری بدون داشتن حتی یک واحد پارکینگ در دوره‌های مختلف در قهدریجان است، تا جاییکه بعضی از کارشناسان می گویند: قهدریجان دیگر گنجایش ساخت پاساژ و مجتمع‌های تجاری را حداقل تا چند سال آینده ندارد.

طبق قانون داشتن پارکینگ برای واحدهای تجاری و مسکونی الزامی است و باید تأمین شود اما در دوره‌های قبل، ساختمان‌ها و مجتمع‌هایی احداث‌شده‌اند که از داشتن پارکینگ هم بی‌بهره هستند.

ترافیک کلافه کننده و کشنده ، بوق ممتد اتومبیل‌ها و واحدهای بزرگ که بسترساز چنین آلودگی شده‌اند. شهرداری، نظام‌مهندسی، کمیسیون فنی، کمیسیون ماده صد و ماده پنج سیکل صدور پروانه‌های تجاری و ساختمانی در شهر هستند و کوتاهی هر بخش، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به پیکر شهر وارد می‌سازد.

کمبود پارکینگ در حالی یکی از مهم‌ترین دلایل آشفتگی ترافیکی شهر است که سالانه بر تعداد مجتمع‌های تجاری بدون پارکینگ در شهر نیز افزوده می‌شود

شاید مهم‌ترین دلیل افزایش چنین مجتمع‌های تجاری بدون پارکینگ را عوارض حذف این پارکینگ‌ها دانست، جایی که شهرداری‌ها برای تأمین بودجه و درآمدزایی بیشتر دست به چنین کاری می‌زنند، حذف بی‌رویه این پارکینگ‌ها معلوم نیست درنهایت شهر را به چه بلا و آشفتگی دچار خواهد کرد و مطمئنا روزی کار به‌جایی خواهد رسید که کاری از دست کسی برنخواهد آمد.

در مواردی هم مجتمع‌ تجاری پارکینگ‌ را در طبقه زیرین تأمین می‌کند ولی بعد از پایان کار همان پارکینگ‌ تبدیل به انبار و یا مغازه می‌شود و متأسفانه شهرداری‌ها بعد از پایان کار آن‌ها را به حال خود رها کرده و هیچ‌گونه برخوردی نمی‌کنند.

متأسفانه شهر در تأمین پارکینگ موردنیاز برای خودروها عاجز هستند و پارکینگ‌های کنار خیابان به محل استفاده شخصی این مجتمع‌های تجاری تبدیل‌شده است.

عدم پارکینگ

اوضاع‌واحوال خیابان امام مخصوصا میدان امام حسین ، وخیم تر از دیگر خیابانهاست و در این مناطق شهر فروشی بیداد می‌کند و دریغ از یک وجب جا برای پارک خودرو. کافی است سری به میدان امام حسین ، خیابان امام خمینی زده شود.

شهروندان می‌پرسند: سود بیشتر شهرداری‌ها برای جریمه ناشی از عدم تأمین پارکینگ به چه قیمت؟ به قیمت برهم زدن نظم شهر و ایجاد آشفتگی در شهر؟ درحالی‌که ترافیک طولانی کلافه‌مان کرده است.

در قهدریجان ، مشکل نداشتن پارکینگ فقط مختص مجتمع‌های تجاری نیست، کار به‌جایی رسیده که مجتمع‌های مسکونی هم شهرداری‌ها را به‌راحتی دور می‌زنند و کارشناسان پیشنهاد می‌کنند عوارض حذف پارکینگ به‌اندازه‌ای بالا برود که مالک ترجیح دهد پارکینگ‌های موردنیاز را تأمین کرده و یا اینکه حداقل بیشتر آن را تأمین کند.

بسیار جای تأسف است که دود این توافق نانوشته بین شهرداری و سرمایه‌گذاران فقط به چشم شهروندان عادی رفته و هزینه‌های ناشی از کسری پارکینگ یا عدم تأمین پارکینگ این مجتمع‌ها را شهروندان باید بپردازند.

با احداث مجتمع‌های تجاری بدون پارکینگ، سرمایه‌گذاران سود خود را تضمین می‌کنند ولی در عوض مسئولیت تأمین پارکینگ را به دوش شهرداری و شهروندان می‌اندازند و قطعاً بعدها خود این سرمایه‌گذاران به‌عنوان شهروندان، شهرداری را بابت عدم توانائی در حل معضلات ناشی از ترافیک، به بی‌برنامگی و بی‌لیاقتی متهم می‌کنند.

عوارض و جرائم ناشی از کسری پارکینگ یا حذف پارکینگ در مقابل سود حاصل از تخلف ساختمانی در احداث مجتمع‌های تجاری برای سازندگان آن‌قدر ناچیز است که ازنظر اقتصادی توجیه بسیاری برای تخلف دارد

عوارض و جرائم ناشی از کسری پارکینگ یا حذف پارکینگ در مقابل سود حاصل از تخلف ساختمانی در احداث مجتمع‌های تجاری برای سازندگان آن‌قدر ناچیز است که ازنظر اقتصادی توجیه بسیاری برای تخلف دارد و سازندگان مجتمع‌های تجاری و پاساژها در زمان اخذ پروانه ساخت، در نقشه‌های کنترل و تائید شده توسط نظام‌مهندسی و شهرداری، مدعی تأمین پارکینگ موردنیاز می‌شوند، ولی در عمل، از نقشه‌های مصوب عدول کرده و برخلاف مجوز اقدام به احداث واحدهای تجاری در محلی که برای پارکینگ تعبیه‌شده بود می‌کنند.

درگذشته شماری واحدهای بدون پارکینگ در شهر قهدریجان ساخته شد و به گفته شهردار قهدریجان دکتر قاسمی در این دوره تلاش می شود تا جلوی این تخلفات گرفته شود زیرا واحدهای تجاری و مسکونی طبق قانون موظف به تأمین پارکینگ هستند و خود را موظف به اجرای قانون می‌دانیم.

به‌هرروی، کم‌کاری شهرداری ها در برخورد با تخلفات این‌چنینی و عدم اقدام صحیح و کارشناسانه، موجب تداوم روش غلط فعلی در مورد ساخت‌وساز مجتمع‌های تجاری شده است و تا زمانی که سازندگان و سرمایه‌گذاران، زاویه دید خود را نسبت به تأمین رفاه و خواست مردم عوض نکنند و شهرداری خود را مکلف به اجرای قوانین و مقررات شهرسازی به شکل اصولی و با لحاظ کردن رفاه مردم نکند، معضل ساخت مجتمع های بی پارکینگ همچنان ادامه دارد.

درباره قهدریجان نیوز

جمعی از جوانان شهر دور هم جمع شده ایم. قهدریجان نیوز از کادر مجرب از جوانان شهر تشکیل شده که باعث شکوفایی استعداد این جوانان نیز شده است.

همچنین بررسی

حماسه حضور مردم قهدریجان در ۲۲ بهمن ۹۶

مردم انقلابی و همیشه درصحنه شهرقهدریجان امروز با حضور گسترده در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

logo-aparat logo-samandehi